Social Media Press Release, czyli wodzenie na pokuszenie

Życie tradycyjnej informacji prasowej do nader interesujących i emocjonujących nie należy. Jest za to ciężkie i to już od samego początku. Rodzi się ta informacja w bólach, a ojców ma wielu, matkę również niejedną. Ma w sobie trochę kreatywności PR-owca, trochę ambicji szefa, mądrość posiadła od ekspertów, z twarzy podobna jest niby to do organizacji, niby to do wszystkich innych informacji prasowych.

Charakterystyka bohatera

Ugly shy girl

Ugly shy girl

Nieśmiała jest właściwie, bo jak tu nie być nieśmiałym, skoro tak naprawdę za dużo do zaoferowania to się nie ma. A tak bardzo chciałaby się podobać… tym wszystkim dziennikarzom, o których serca i umysły przyszło jej walczyć tyle już razy. Tak bardzo chciałaby, by ją pokochali i stracili dla niej głowę. Tak, właśnie dla niej. By rozebrali ją na części pierwsze i wydobyli to, co w niej najlepsze, całe jej piękno, moc i wiedzę. Ale dziennikarze nie zwracają na informację prasową uwagi, pomijają, wyrzucają do wirtualnego kosza na śmieci, w najlepszym razie – wykorzystują ją pradawną metodą wykorzystywaczy na „copy/paste”. Dlaczego? Bo informacja jest nieatrakcyjna, pospolita, nieśmiała, nieciekawie zbudowana. Brak jej poczucia własnej wartości, nie wzbudza zainteresowania, o pożądaniu nie wspominając. Czas najwyższy by zafundować tej nieszczęsnej informacji prasowej wizytę u psychoanalityka, grafika, redaktora, stylisty i multimedialnego znachora w jednym. Czas na Web-dwa-zerowy makeover. Czas by z tradycyjna informacja „brzydkie kaczątko” prasowa, ewoluowała w najprawdziwszą Social Media Press Release.

„Zostałeś oficjalnie odpicowany!”

Social Media Press Release (SMPR) jest bowiem wyższym stadium rozwoju informacji prasowej. Podobnie jak informacja prasowa, jej głównym zadaniem jest przekazanie informacji o instytucji/ jej działaniach, które to docelowo powinny zaowocować powstaniem konkretnego artykułu. Przewagą SMPR jest atrakcyjna, czytelna, uwspółcześniona, multimedialna forma w jakiej owe informacje zostały przekazane. Czerpie korzyści z wielu narzędzi Internetowych – pojawiają się w niej zatem hiperłącza do serwisów społecznościowych, pliki wideo, podcasty, grafiki. Ale o tym za chwilę. Nie wypada bowiem nie wspomnieć o początkach Social Media Press Release.

Trochę historii…

Die Press Release! by Tom Foremski

Powstanie pierwszej SMPR przypisuje się bostońskiej firmie SHIFT Communications i datuje na maj 2006roku. Impulsem do powstania pionierskiego szablonu, ukazującego wzorcową konstrukcję SMPR był artykuł Toma Foremskiego „Die! Press Release! Die! Die! Die!”. Tytuł mocny ale w pełni uzasadniony, biorąc pod uwagę obserwacje Toma Foremskiego odnośnie jakości i wartości tradycyjnych informacji prasowych. Lekarstwem na ten stan rzeczy jest według niego, taka rekonstrukcja informacji prasowej, w taki sposób, by stała się nareszcie atrakcyjna dla dziennikarza, wzbudzająca jego ciekawość i zainteresowanie, intrygująca, pobudzająca do samodzielnego myślenia i twórczej reedycji tekstu, zamiast li tylko kopiowania i wklejania, lub co gorsza ignorowania komunikatu.

Matryca Social Media Press Release wg SHIFT Communications

Oto schemat, który najlepiej tłumaczy o czym powinniśmy pamiętać, podczas tworzenia SMPR. Kontent samej informacji jest oczywiście podobny do tradycyjnego komunikatu prasowego – i tu i tu mamy przecież do przekazania pewne dane. W formacie SMPR inaczej jednak podchodzimy do budowy takiego komunikatu. Przede wszystkim powinien być on maksymalnie czytelny – odchodzi się zatem od pisania ciągiem, na rzecz np. list wypunktowanych, stwarzających wrażenie lekkości tekstu, zwiększających przestrzeń pomiędzy poszczególnymi jego elementami. Taka forma podania informacji wymusza również formy budowania treści – zamiast snucia opowieści mamy więc do czynienia z wyszczególnieniem najważniejszych jedynie informacji. Zbudowanie z tego opowieści należy już do dziennikarza.

Ważnym elementem w całej publikacji są hiperłącza oraz tagi, zachęcające do pogłębienia wiedzy na dany temat. Dodatkowo wszystkie linki, oprócz tego, że pojawiają się w tekście, powinny również być zebrane w jednym, specjalnie do tego wyznaczonym miejscu (rubryka LINKS TO RELEVANT COVERAGE TO-DATE (OPTIONAL) na matrycy). Po pierwsze ułatwia to pracę dziennikarzowi, po drugie umożliwia szybkie i sprawne dodanie ich do serwisów takich jak delicious.com, digg.com, czy polskiego wykop.pl.

Kolejne elementy to zdjęcia, grafiki, pliki mp3 i podcasty oraz nagrania wideo. Bezsprzecznie wpływają one na wzrost atrakcyjności i przystępności przekazu. Ciężko również wyobrazić sobie SMPR bez kanału RSS, umożliwiającego użytkownikom śledzenie na bieżąco najnowszych informacji.

Jak to się robi w Polsce

Social Media Press Release nie jest w Polsce formatem rozpowszechnionym, co nie znaczy, że nie funkcjonuje zupełnie. Pierwszą instytucją, która zmierzyła się z wdrażaniem SMPR jest BRE Bank. Na stronie funkcjonuje również informacja prasowa w formacie tradycyjnym, co umożliwia porównanie layoutu i kontentu obydwu.

Czy SMPR naprawdę posiada moc pobudzania kreatywności dziennikarza i wzmacniania przekazu? Jaka jest przyszłość tego narzędzia w Polsce? Czy warto wkładać tyle pracy w jego opracowanie? Odpowiedź na te i zapewne wiele innych pytań przyniesie zapewne praktyka. Na razie SMPR można określi jako narzędzie z ogromnym potencjałem i jeszcze większą siłą rażenia.

Linki:

Prawdziwą kopalnią wiedzy o Social Media Press Release (i nie tylko) jest blog Brian’a Solis’a http://www.briansolis.com/

Matryca SMPR autorstwa SHIFT Communications, dostępna jest na stronie http://www.shiftcomm.com/downloads/smprtemplate.pdf

Krótki film o Social Media Press Release dla zainteresowanych http://www.youtube.com/watch?v=cD_mYKc20OY

Nowości z zakresu Social Media Release dostępne są na stronie o wiele mówiącym adresie http://www.socialmediarelease.org/

Reklamy

Komentarze 3

  1. ja jeszcze nie przeczytałam… ale nie mogę się powstrzymać :) czyżby to był ten obiecany tekst? doczekaliśmy się?! hurrra ;)

    • tak, tak, tak, oto i on :D Wiem, że „trochę” przydługi…. ale temat jest tak pojemny, że jeden artykuł to i tak za mało :)

  2. SMPR (Social Media Press Release i pewnie też Stowarzyszenie Młody PR) to przyszłość na którą musimy przygotowywać dziennikarzy. Myślę, że wśród dzienniakrzy istnieje jeszcze duża doza nieufności wobec PRowców – dlaczego nie mają przewertowac stu podstron googla zamiast po prostu skorzystać z SMPR plus trochę podzwonić ;)

    Myślę, że dobrym rozwiązaniem jest SMPR plus notka tradycyjna – dla każdego coś miłego. Ale nie widzę opcji, żeby wprowadzenie nowego produktu czy CSRu obyło się bez takiej formy informacji prasowej.

    Uczmy się więc kochani – myślę, że Ewelina mogłaby zrobic nam z tego krótkie przeszkolenie w październiku, jak nowy narybek przyjdzie.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: