Nie kupuj trójek!

Autorka wpisu: Kinga Pawlak

www.niekupuj3.pl to akcja przeciwko klatkowemu chowowi kur.

Jedynki i zerówki – to najzdrowsze jaja, z chowu wolnowybiegowego i ekologicznego, gdzie kury mają mnóstwo swobody- dostęp do świeżego powietrza, grzęd, światła słonecznego i nieograniczonych w czasie i przestrzeni spacerów po zielonej trawie i kurniku u babci ;)

Trójki – bez wątpienia jajka niezdrowe, gorsze w smaku i przede wszystkim wyprodukowane przez kury żyjące w stresie i niegodnych warunkach…Obcięte dzioby i podcięte ścięgna. Brak miejsca do poruszania. 8 kur w klatce o wymiarach 50x50cm… Sztuczne światło, co półtorej godziny budzi ptaki, przez co przyspiesza naturalny cykl produkcji jajka. Kury te żyją o połowę krócej niż normalnie hodowane, a umierają w męczarniach tarzając się we własnych odchodach. Czyli jednym zdaniem samo cierpienie…

W Wielkiej Brytanii, Holandii i Niemczech ponad 40% jaj pochodzi od kur z wolnego chowu. Jednak u nas 90% to tzw. jaja trójki. Do Polaków trudniej dociera fakt, że kury z chowu klatkowego faszerowane są genetycznie modyfikowanymi paszami i szprycowane antybiotykami w niewyobrażalnych dawkach… Ekolodzy wywalczyli zakaz chowu klatkowego we wszystkich krajach Unii Europejskiej, który ma wejść w życie w 2012 roku.

Jednak Piotr Matecki z Bed & Breakfast podkreśla- „Nie widzę powodu, byśmy mieli czekać do 2012 roku na odgórną decyzję Unii regulującą tę kwestię. Chów klatkowy jest niehumanitarny. Powstałe w nim jaja są niezdrowe”. Inicjatorem kampanii, twórcą spotu reklamowego oraz strony http://www.niekupuj3.pl/ jest warszawska agencja reklamowa Bed & Breakfast (www.bbagency.pl). Patronatami medialnym akcji są miesięcznik Brief (www.brief.pl) i interia.pl. Krakowskie Stowarzyszenie „Zielona inicjatywa gospodarcza” oraz Gazeta BioKurier między innymi również wyraziły chęć promowania niekupujtrójek.pl.

Plakat bed&breakfast

Plakat bed&breakfast

Zaczęło się od życzeń wielkanocnych, jednak w nietypowej formie…. Akcja, która wyglądała na wielkanocną, wcale taką nie byłą. Jak informuje Bed & Breakfast – „Nie kupuj 3” nie opada z sił, nie zwalnia tempa. Ciągle krząta się, krzyczy i przebija przez szary tłum, a co najważniejsze osiąga sukcesy!” – za co dla nich wielki szacunek!

Jak na kampanię społeczną przystało, Nie kupuj 3 ma wielu sprzymierzeńców wśród gwiazd. Akcję popierają między innymi: Stanisław Tym, Katarzyna Skrzynecka, Katarzyna Bujakiewicz, Robert Makłowicz, Krzysztof Globisz, Magdalena Różczka, Tomasz Kammel, Kasia Kowalska, Marcin Kwaśny, John Porter i Anita Lipnicka. I żeby tego było mało to na nich lista się nie kończy. Wciąż rośnie grupa ambasadorów, którą ostatnio zasilili znany aktor- Piotr Skarga oraz Marek Bieńczyk – koneser win.

17 czerwca w warszawskim klubie Utopia odbyła się medialna inauguracja kampanii „Nie kupuj 3”. Podczas uroczystości głos zabrał fotograf -Tomasz Sikora, który jest twarzą akcji. Nie zabrakło również wykładu poprowadzonego przez Krzysztofa Bąkowskiego. Autor mówił o filozofii zdrowego żywienia i niezdrowych jajach trójkach oraz ulotek informacyjnych o rodzajach chowów i jajach, które z nich powstają.

Słowami Beaty z Bed & Breakfast mogę spokojnie zakończyć notkę, bo chyba nie wymyślę trafniejszego podsumowania  „Nie kupuj 3″ robi konkurencję aktualnej pogodzie, gdyż kampania bez wątpienia jest gorętsza. Prawie wrze, oby tak dalej :) ‘

P.S. A Ty wiesz, jaki „kod jesz” ?

Advertisements

komentarzy 5

  1. Oczywiście zawsze jem jedynki i zeróweczki :D najlepsze są takie, które wyglądają jak z kurnika babci :)) słuszna kampania imho

  2. Kampania jak najbardziej słuszna, jednak wiedza ludzi o chowie klatkowym wciąż niewielka, więc Nie kupuj 3 ma mnóstwo pracy i my też :) Ja póki co robię nagonkę wśród znajomych i rodziny, nie ma mowy o kupowaniu trójek…

  3. Ależ ja zawsze patrzę, co jem :D – tylko, że najczęściej u nas we Wrocławiu są 3 – zazwyczaj męczy mnie sprawdzanie każdego opakowania i biorę, co jest… Ale dobrze wiem o tym, że 3 to jaja pochodzące od umęczonych biedactw…

  4. Strona niekupuj3.pl nie istnieje.Jaja oznaczone „0” lub „1” są w większości dużych sklepów.W Lidlu ostatnio były „1” z Holandii.
    Problemem dla mnie jest czy kupić jajko „0” od producenta, który produkuje także „3”

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: