Nowa specjalizacja na Dziennikarstwie i Komunikacji Społecznej

autor: Aleksandra Kałdonek

edu Na kierunku Dziennikarstwo i Komunikacja Społeczna pojawiła się nowa specjalizacja. Jeśli interesuje Cie kształtowanie wizerunku firmy i procesy komunikacyjne, to z pewnością powinieneś przeczytać ten tekst.

Projektowanie komunikacji i wizerunek organizacji to świeża specjalność, która (jestem pewna) cieszyć się będzie coraz większą popularnością. Na pewno jest to praca z doświadczoną, kreatywną kadrą, która nie zamyka się w określonych ramach, ale uczy szukania zawsze najlepszych rozwiązań i tworzenia jeszcze lepszych pomysłów i projektów. Kierunek kształci zarówno w trybie dziennym jak i zaocznym, absolwenci otrzymują tytuł licencjata i magistra. Nie jest to pierwsza specjalizacja zajmująca się taką tematyką, jednak myślę, że obok Public Relations, „Projektowanie komunikacji i wizerunek organizacji” ma duży potencjał.

Projektowanie komunikacji, tzw. communication design i wizerunek organizacji jest tak samo nową jak i rozwojową specjalizacją. Jak sama nazwa wskazuje, profesja opiera się w dużym stopniu na teorii komunikacji, skutecznym tworzeniu metod komunikacyjnych, diagnozowaniu barier i zakłóceń w komunikowaniu, opiniowaniu istniejących programów komunikacyjnych. Specjalność bazuje na konkretnych płaszczyznach jak Corporate Identity, projektowanie stron internetowych i tworzenie informacji i grafiki. Absolwenci zajmują się więc, oprócz idei komunikowania, także projektowaniem wizerunku firm czy też reorganizacją zastałych wizerunków oraz tworzeniem strategii rozwoju. Duży nacisk kładzie się nie tylko na tworzenie informacji językowej, ale i graficznej. Aby cały system komunikacji funkcjonował dobrze, także w środowiskach międzykulturowych, potrzebna jest też wiedza z zakresu socjologii, prawa, psychologii, stosunków międzynarodowych czy komunikacji interkulturowej. Wszystkie te zajęcia są w programie studiów i stanowią uzupełnienie wiedzy tej specjalizacji.

Absolwenci mogą śmiało zajmować stanowiska w firmach zajmujących się optymalizacją i projektowaniem procesów komunikacyjnych, agencjach CI, agencjach reklamowych, a także agencjach PR. Mogą sami szkolić kadrę kierowniczą i pracowników przedsiębiorstw odpowiedzialnych za stosunki interpersonalne, jak i zakładać firmy zajmujące się procesami komunikacyjnymi czy tworzeniem wizerunku organizacji.

Nowa specjalizacja to nie tylko szansa dla przyszłych absolwentów, ale też możliwość rozwoju dla wszystkich zainteresowanych kwestiami kształtowania wizerunku i projektowania właściwych programów komunikacyjnych. Według mnie Projektowanie komunikacji i wizerunek firmy to szansa na zdobycie nowych doświadczeń i wykorzystania ich w praktyce. Jest to przecież bardzo rozwojowa branża.

Advertisements

komentarze 3

  1. Wydaje mi sie, ze to nie jest nowa specjalizacja, a jednyie rozwiniecie i skoncentrowanie pewnych metod znanych juz wczesniej, tyle ze z uwzglednieniem kilku nowych aspektow jak np. aspekt miedzynarodowy.

  2. Ola trochę pomieszała mi szyki w swojej notce – dobrze byloby opisac czym różni sie ta specjalizacja od czysto PR-owskiej. Wcześniej te dwie specjalizacje połączone byly w jedno. Miało to swoje plusy – CI jest już rozumiany przez PRowców i mam nadzieję, że PR przez CI także.

    Problem w tym,. że mi wystarczy wiedza ogólna na temat corporate identity i corporate designe – a za czasów mojego licencjatu wciąż brakowało mi zająć np z PR dla instytucji publicznych, PR dla finansów, czy choćby rzecznictwa prasowego – są to sprawy, które średnio jaraja ludzi, którzy marza o tworzeniu tożsamości firm i oprawy graficznej dla tejże.

    JA chcę komunikować tę tożsamość, którą koledzy zbudują.

    Dlatego bardzo się cieszę, że dwie specjalizacje się rozjechały – każdy będzie miał dwa razy więcej zajęć które go kręcą (CI dostanie masę zajęć z projektowania grafiki)

    wiec komunikatorzy i tozsamosciowcy! ksztalcimy sie i wspolpracujmy :)

  3. Luiza, trochę uogólniasz :-) Communication design to nie tylko projektowanie tożsamości w wymiarze graficznym. Grafika jest częścią CI, tak samo istotną jak projektowanie strategii komunikacyjnych, systemów zachowań czy kultury organizacji. Do tego dochodzi aspekt diagnostyczy i interkulturowy :-) Tyle ode mnie :-)

    Wg. mnie rozdzielenie obu specjalności było jedyną słuszną decyzją :-)

    m

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: