Kontrowersje i innowacje w CSR

Autorka – Marta Dec

„Kontrowersje i innowacje w CSR” – pod takim hasłem odbyła się w ubiegły weekend Akademia Odpowiedzialnego Biznesu zorganizowana przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu, PricewaterhouseCoopers, Fundację Kronenberga przy Citi Handlowy, Orange oraz British American Tabacco.

Na spotkanie w ramach Akademii Odpowiedzialnego Biznesu do Warszawy zjechali się miłośnicy i entuzjaści Społecznej Odpowiedzialności Biznesu (ang. Corporate Social Responsibility – CSR). Już piąty raz z rzędu, 15 i 16 maja br. studenci z całej Polski mieli okazję zaznajomić się z tematyką CSR, poznać problemy i innowacje w tej branży, a także wysłuchać opinii ekspertów.

Podczas dwudniowej konferencji, uczestnicy wzięli udział w licznych warsztatach, panelach dyskusyjnych oraz wykładach poprowadzonych przez specjalistów z zakresu odpowiedzialnego biznesu. Paneliści zaprezentowali swoje subiektywne przykłady dobrych praktyk realizowanych przez firmy. Wszystko to, w celu przekonania uczestników, że stratega CSR może (i powinna) być motorem innowacji w przedsiębiorstwie.

Wśród panelistów zaprezentowali się m.in. prof. Robert Karaszewski z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, który w swoim wystąpieniu zaznaczył, że ciężko w Polsce doszukać się dobrych praktyk z zakresu CSR: – O polskie przykłady dobrego modelu CSR ciężko. Wynika to głównie ze specyfiki naszych firm. Problemem jest również kultura organizacyjna przedsiębiorstwa, która często kłóci się z „normalnymi” realiami – ocenia Karaszewski. Za wzór w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu Karaszewski wskazuje kraje skandynawskie.

Uczestnicy mogli także wysłuchać wykładu Marii Ibisz z Pricewaterhouse Coopers, która zapytana o dobre polskie praktyki CSR wskazała na dwie instytucje: Totalizator Sportowy oraz Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo. Gośćmi specjalnymi konferencji byli profesorowie Krzysztof Ziemowicz oraz Rick Crandall z Uniwersytetu Karoliny Północnej w USA. Przedstawili liczne przykłady dobrych, jak i złych praktyk odpowiedzialnego biznesu stosowanych na świecie m.in. Toyoty, Nestle, Johnson&Johnson oraz firmy Domino’s.

Studenci oprócz teoretycznej wiedzy, w ramach przeprowadzonych warsztatów mieli okazję wcielić się w rolę specjalistów CSR i stworzyć strategię zrównoważonego rozwoju dla firm.

Podczas Akademii Odpowiedzialnego Biznesu, nie zabrakło również kontrowersyjnych dyskusji. W ramach tzw. Debaty Oxfordzkiej zaproszeni specjaliści przedstawiali swoje skrajne poglądy na temat: „Czy firmy wprowadzające do strategii CSR chcą wyłącznie odwrócić uwagę od swoich nieetycznych działa”. Wniosek był jeden, a mianowicie, że tyle ile firm, tyle też zdań na ten temat… Paneliści nie doszli do kompromisu, ale zgromadzone audytorium po głosowaniu (choć niejednogłośnie) uznało, że teza o nieetycznych pobudkach, które są powodem wprowadzania działań CSR są mało uzasadnione.

Kolejnym punktem konferencji, jak sama nazwa spotkania wskazuje, była kwestia innowacyjności. Goście, jak i uczestnicy zastanawiali się i dyskutowali, czy Corporate Social Responsibility to innowacja czy też nie. Trzeba przyznać, że zdania były bardzo podzielone. Jednak większość panelistów, jak i znaczna część audytorium była zgodna co do jednego… CSR to nie innowacja sama w sobie. Innowacją jest myślenie o nim oraz zdanie sobie sprawy o ważności zarządzania firmą uwzględniając zasady odpowiedzialnego biznesu.

Jak podkreślił Karaszewski: – CSR to nie innowacja na miarę Krzysztofa Kolumba… Tak naprawdę Corporate Social Responsibility to powrót do korzeni, a nie coś innowacyjnego, które zrewolucjonizowałoby system zarządzania.

Specjaliści zwrócili również uwagę na działalność firm z sektora MSP. Obok międzynarodowych korporacji, również małe i średnie przedsiębiorstwa dostrzegają potencjał zrównoważonego rozwoju. Coraz częściej realizują swoją firmową strategię uwzględniając w niej właśnie CSR. Najczęściej firmy z sektora MSP działają w dwóch obszarach. Po pierwsze, w sferze kultury organizacyjnej (miejsca pracy), pod drugie w obszarze ekologii. Jednak w sektorze MSP widać wielki potencjał. Często firmy swoje działania rozszerzają również o sferę edukacyjną. – Małym i średnim firmom dużo prościej niż korporacjom międzynarodowym wprowadzić zmiany. – stwierdza prof. Krzysztof Ziemowicz – Podyktowane jest to m.in znacznie mniejszą liczbą pracowników, a tym samym uproszczonym systemem zarządzania wewnątrz firmy oraz ilością placówek przedsiębiorstwa – dodaje specjalista.

Najważniejsze jednak pytanie, które przewijało się podczas dwudniowego spotkania, to „Po co firmy powinny wprowadzać innowacje w zakresie zrównoważonego rozwoju?”. Odpowiedzi było wiele… Za najważniejsze specjaliści uznali:

  • wzrost pozytywnego wizerunku wśród interesariuszy,
  • uzyskanie wyższego zysku ekonomicznego,
  • zmniejszenie kosztów firmy,
  • zwiększenie jakości produk

    tów/usług,

  • osiągnięcie przewagi konkurencyjnej,
  • bycie liderem na rynku (coraz częściej bardzo homogenicznym),
  • odpowiedź na zapotrzebowanie konsumentów
  • zwiększenie ich lojalności wobec danego przedsiębiorstwa
Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d bloggers like this: