Geolokalizacja przyszłością serwisów społecznościowych?

Autorka- Monika Witoń

Podczas obchodów Social Media Day wszyscy goście zaproszeni do udziału w panelu poświęconemu przyszłości Social Media wskazywali na geolokalizację, jako na jeden z głównych kierunków w którym będzie podążać ewolucja portali społecznościowych.

W stronę geolokalizacji, czyli Twitter na randce z GPS

Pierwsze duże portale tego typu już odniosły spektakularny sukces w Stanach Zjednoczonych. Do serwisów takich jak Foursquare, Gowalla czy Brightike codziennie logują się miliony użytkowników.Pewne kroki w stronę geolokalizacji poczynił Google uruchamiając usługę Google latitude. Również Facebook zapowiedział udostępnienie swoim użytkownikom narzędzi służących do zaznaczenia swojego miejsca pobytu. Rozwój serwisów geolokalizacyjnych wspomagają producenci smartfonów – aplikacje geolokalizacyjne na inteligentne komórki udostępniły m.in. Apple, Google, Nokia oraz firma RIM (BlackBerry).

Pierwsze funkcje geolokalizacyjne miały charakter czysto rozrywkowy. Serwis Gowalla został oparty na pomyśle wirtualnego współzawodnictwa. Użytkownicy serwisu rozgrywają między sobą rozgrywkę polegającą na odwiedzeniu jak największej ilości miejsc zarejestrowanych w bazie portalu. Smartfon przekazuje informację o „meldunku” użytkownika w konkretnej lokalizacji. Zalogowane osoby mają również dostęp do tras wycieczkowych czy do listy osób które również odwiedziły daną lokalizację. Użytkownicy, którzy dodają nowe trasy nagradzani są specjalnymi odznakami.

Potencjał geolokalizacji jako narzędzia biznesowego błyskawicznie został dostrzeżony przez branżę usługową. Informacje o promocjach, specjalne rabaty dla osób „logujących” się w restauracjach, pubach czy marketach szybko stały się stałym punktem na liście działań promocyjnych lokali, którym zależy na przyciągnięciu młodej, nowoczesnej klienteli.

Co mnie otacza, czyli Polak myśli geolokalnie

Idea geolokalizacji zawitała do Polski w postaci serwisu Lokter.pl. Grzegorz Marczak – bloger piszący o nowych technologiach stwierdził, że portal „pomysłem przypomina miks serwisu Forsquare z mikroblogiem.” Lokter.pl nie jest jednak bezmyślnym klonem zagranicznych portali. W przeciwieństwie do np. serwisu Forsquare, w którym główny nacisk położony jest na miejsce przebywania użytkownika Lokter ma dostarczać informacji na temat tego, co ciekawego dzieje się w wybranej lokalizacji. Użytkownicy serwisu mogą dodawać ciekawe wydarzenia kulturalne, eventy, czy nawet informacje o promocjach w sklepach. Aplikacja mobilna powinna zachęcić do korzystania z serwisu osoby dla których, mobilny internet jest już standardem. Dzięki aplikacji mobilnej serwis w każdej chwili podpowie, jakie ciekawe wydarzenia dzieją się aktualanie w okolicy, czy pomoże w znalezieniu najbliższej poczty czy bankomatu.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: