polska-usa

Promocja i PR dla Portalu Polska-Usa.pl tworzonego przez Fundację Insytut  Spraw Zagranicznych przy współpracy z ambasadą USA

Portal powstał na początku 2009 roku, z okazji 90. rocznicy stosunków dyplomatycznych między Polską a USA. Początkowo, zawierał przede wszystkim  aktualne informacje związane z obchodami rocznicy, jak i dokumenty czy noty historyczne dotyczące stosunków Polska – USA.

Po niecałym roku – rusza właśnie komponent społecznościowy, umożliwiający  dodawanie przez użytkowników własnych artykułów, zdjęć, filmów, śledzenie komentarzy przyjaciół, przeglądanie profili innych, tworzenie grup tematycznych. Wszystko – kompatybilne z Facebookiem!

ORGANIZATORZY

Portal jest efektem współpracy Fundacji Instytut Spraw Zagranicznych i ambasady Stanów Zjednoczonych w Polsce.

PROBLEM

-Pierwsze miesiące funkcjonowania portalu pokazały (po analizie danych z Google Analytics), że są w Polsce ludzie, którym tematyka stosunków polsko-amerykańskich jest bliska: i to nie tylko dyplomaci i ich rodziny!

To przede wszystkim młodzi ludzie, którzy chcieliby mieć informacje dotyczące relacji między Polską a USA w jednym miejscu: mieć pewien punkt wyjścia, odniesienia.

-Widząc potencjał społeczności osób zainteresowanych stosunkami polsko-amerykańskimi, portal zyskiwał coraz więcej funkcji angażujących użytkownika – możliwość rejestracji, wzięcia udziału w konkursie na esej, wypełnienia quizu czy sondy.

– Cyberdyplomacja to swoiste novym w stosunkach międzynarodowych: niewiele

ma wspólnego z kongresem wiedeńskim, więcej – z kampanią wyborczą Baracka Obamy. Jako „pierwszy prezydent pokolenia internetu”, za kadencji Obamy zainaugurowano wiele działań z zakresu dyplomacji publicznej prowadzonej  właśnie przez internet: jak chociażby profile w serwisach społecznościowych, blog, czy relacja sms-owa z przemówienia prezydenta w Kairze ( z tłumaczeniem na sześć języków!)

– Internet to świetny sposób by dotrzeć do młodych, otwartych osób, dla ktorych sieci społecznościowe to coś zupełnie naturalnego. Wykorzystując te narzędzia, Stany Zjednoczone już od jakiegoś czasu docierają i integrują osoby zainteresowane USA w wymiarze globalnym!

Przykład: Konkurs Democracy Video Challenge (http://www.videochallenge.america.gov) – zwycięzcą zeszłorocznej edycji jest Polak, Łukasz Szozda.

Polacy mają więc potencjał – umieją korzystać z nowych mediów, a tematyka amerykańska jest im bliska.

STRATEGIA

– Położenie nacisku na <uspołecznienie> serwisu: wykorzystanie narzędzi mediów społecznościowych do powiadamiania o nowych, ciekawych tematach (blip, twitter, wykop, flaker, spinacz, pinger, Facebook, N-K)

– Dodanie system oceny artykułów i możliwość dodania danego tekstu do wykopu i innych sieci społecznościowych przez użytkownika/czytelnika

– Uruchomienie Areny Ekspertów: piszą dla nas najwybitniejsi polscy amerykaniści: komentując bieżące wydarzenia, zapoznając czytelników z mało znanymi w Polsce aspektami amerykańskiej kultury, oraz zamieszczają autorskie opracowania ważnych tematów z zakresu stosunków międzynarodowych, z uwzględnieniem relacji polsko-amerykańskich.

– Działania Młodego PR-u to przede wszystkim: koordynacja i nawiązywanie współpracy (przygotowywanie ofert, sporządzanie baz danych, bieżące relacje) z różnego rodzaju partnerami serwisu: począwszy od ekspertów, przez koła naukowe, serwisy specjalistyczne i fora poświęcone USA, aż po media relations

– media relations dzielimy na dwie kategorie: media i media branżowe.

Te ostatnie to głównie serwisy zajmujące się mediami/internetem/PR-em.

Jest to egzemplifikacja naszej filozofii uwypuklenia zarówno merytoryczności serwisu (bogate źródło informacji o USA), jak i nowatorskiej jego formy – odwołujemy się do konkretnych tekstów konkretnych autorów, personalizujemy przekaz.

– Właśnie rusza nowy komponent społecznościowy, umożliwiający dodawanie zdjęć, artykułów, tworzenie profilu, powiadomień, grup itd. – wszystko, co znamy m.in. z Facebooka.

Wraz z tym komponentem uruchomiona zostanie inicjatywa Młodego PR-u – roboczo nazwana „wyjaśniacz” (czy po prostu FAQ), który pozwoli wyjaśnić czytelnikom skomplikowane  i niejasne kwestie, związane np. ze specyfiką amerykańskiego systemu wyborczego (Co to jest „caucus”?) czy tamtejszej percepcji pewnych spraw – np. zarysu społecznej historii rasy w USA: wszystko w przystępny, ciekawostkowy sposób, odwołujący się do aktualnych newsów z mainstreamowych mediów. [Vide: Slate’s Explainer, FactCheck.org]

-Regularnie poruszane są w ramach portalu także kwestie związane z PR-em, wizerunkiem, PR-em internetowym: zarówno prezydenta Obamy, jak i polskich władz – prezydenta L.Kaczyńskiego i premiera D.Tuska

REZULTATY

– Po uruchomieniu aktywnej obsługi social mediów, zanotowano rekordową liczbę odwiedzin serwisu

– Pozyskanie do współpracy wybitnych naukowców – amerykanistów

– Główne źródło w polskiej sieci dotyczące nowego (rozpoczął swoją misję w Polsce we wrześniu) ambasadora USA – Lee Feinsteina

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: