Towarzystwo Pomocy im. Św. Brata Alberta

Projekt współpracy z Towarzystwem Pomocy im św. Brata Alberta (TPBA)

Sytuacja wyjściowa

Towarzystwo Pomocy im. Św. Brata Alberta jest pierwszą i największą w Polsce organizacją pozarządową zajmującą się pomocą bezdomnym i ubogim. Została założona w 1981 roku i od tamtego czasu działa bardzo prężnie. Obecnie skupia około 2900 członków zrzeszonych w 60 lokalnych kołach. Każde koło stara się jak najlepiej zapewnić swoim podopiecznym schronienie, posiłek i wszelką pomoc. Ich podstawowym hasłem przyświecającym ich działaniom jest: „… każdemu głodnemu dać jeść, bezdomnemu miejsce, a nagiemu odzież. Jak nie można dużo to mało…”.

TPBA prowadzi placówki noclegowe dla mężczyzn, kobiet, dzieci oraz domy dla osób starszych i chorych. Poza tym, założyciele oferują swoim protegowanym jadłodajnie, bezpłatne łaźnie, punkty wydawania odzieży i żywności oraz świetlice. Fundamentalnym celem Towarzystwa jest niesienie pomocy osobom bezdomnym i ubogim – w duchu Patrona, św. Brata Alberta.

Do tej pory TPBA organizowało wiele kwest, a przy tym akcji charytatywnych m.in. Mistrzostwa w Piłce Nożnej, akcja „Zielony Mikołaj” oraz działania artystyczne „Bliźniemu Swemu”, które nadal chcą kontynuować, rozpowszechniać i nagłaśniać.

Problemy:

TPBA jest postrzegane często wyłącznie jako organizacja katolicka, której podstawowym celem jest zbiórka pieniędzy. Członkowie pragną zmodyfikować po części ten wizerunek i nie być wyłącznie postrzegani przez pryzmat kwesty. Podstawowym ich problemem jest częste mylenie z nieuczciwymi organizacjami posługującymi się podobną nazwą organizacji i brak zrozumienia problemu bezdomności wśród społeczeństwa.

Cele:

  • poinformowanie społeczeństwa, że rok 2010 jest ustawowo Europejskim Rokiem Walki  z Ubóstwem i Wykluczeniem Społecznym;
  • stworzenie spójnej, przejrzystej i zgodnej z zasadami tzw. usefriendly strony internetowej;
  • przeszkolenie członków TPBA, aby w kontaktach z mediami byli dobrym podmiotem do udzielania informacji oraz stali się dobra „wizytówką” TPBA;
  • ukazanie prawdziwego wizerunku TPBA – ich dotychczasowych i planowanych działalności (zbudowanie ich pozytywnego wizerunku w oczach opinii publicznej);
  • cel w zakresie komunikacji społecznej: popularyzowanie tematyki bezdomności oraz prezentowanie TPBA jako największego organizatora pomocy dla bezdomnych w Polsce;
  • cel w zakresie edukacji: zmiana postawy Polaków wobec problematyki bezdomności oraz osób bezdomnych (tylko w ten sposób będzie można efektywniej przyczynić się do reintegracji bezdomnych);
  • stworzenie spójnego corporate identity dla wszystkich kół TPBA
  • budowanie reputacji wewnątrz organizacji;

Grupy docelowe:

– studenci (w pierwszej kolejności) – ze względu na następujące cechy: młodość, przyszłość społeczeństwa, pokłady energii, duża siła sprawcza i przebicia oraz „rażenia”;

– osoby 50+ – ze względy na następujące cechy: duże życiowe doświadczenie, poczucie współczucia, znają stan niedostatku i ciężkich życiowych sytuacji np. z okresu wojennego, mają ukształtowane priorytety i z chęcią pomagają ludziom potrzebującym;

Narzędzia:

– organizacja, nagłaśnianie eventów: np.

*akcja „Bliźniemu Swemu” (16 grudnia),

* akcja „Zielony Mikołaj”,

* jubileusz 30-lecia Towarzystwa TPBA,

– działania e-PR z wykorzystaniem społecznych kanałów komunikacyjnych w Internecie: profil na Blipie, Goldenlinie, Facebooku,

– stworzenie własnego bloga lub strony internetowej na temat bezdomności i ubóstwa, na którym umieszczane będą artykuły na w/w  temat, gromadzone statystyki i wypowiedzi ekspertów,

-nawiązanie współpracy ze specjalistami z dziedziny bezdomności np. socjologami, psychologami,

– stworzenie własnego Dnia Ludzi Bezdomnych (najprawdopodobniej w dniu 12 listopada),

– nagłośnienie roku 2010, jako Europejskiego Roku Walki z Ubóstwem i Wykluczeniem Społecznym,

-działania media relations ukierunkowanie będą w szczególności na poinformowanie dziennikarzy na temat badań socjologicznych związanych z bezdomnością i ubóstwem oraz przytoczenie wypowiedzi „naszych” specjalistów zajmujących się tą tematyką; poprzez media relations będzie również nagłaśniany Rok 2010, jako Europejski Roku Walki z Ubóstwem i Wykluczeniem Społecznym, w który angażuje się TPBA,

– stworzenie książki tożsamości spójnej dla wszystkich kół terenowych TPBA m.in.  logotyp, papier firmowy, liternictwo wykorzystywane w pismach, kolorystyka i symbole,

-inicjowania badań społecznych.

Wizja przyszłości:

TPBA będzie rozpoznawalne przez szerokie społeczeństwo (w szczególności studentów i osób 50+), jako organizacja pomagająca ludziom bezdomnym i ubogim poprzez angażowanie się w społecznie potrzebne akcje – nie wyłącznie przez pryzmat zbiórek pieniędzy. TPBA będzie kojarzone z ważną akcją (przypadającą na rok 2010), a mianowicie Europejskim Rokiem Walki z Ubóstwem
i Wykluczeniem Społecznym, w który się mocno angażuje.  Jej wszystkie placówki będą posiadały spójne corporate identity, przez co będą bardziej rozpoznawalne i widoczne dla „zwykłych” ludzi.  TPBA będzie także kojarzona z fachową wiedzą na temat bezdomności i ubóstwem, a to za sprawą działań media relations (przywołane badania, statystyki, wypowiedzi ekspertów na ten temat) oraz akcji na Internecie (portale społecznościowe, blog/strona internetowa poświęcona tej tematyce). Problem bezdomności stanie się bardziej rozpowszechniony i przystępny dla społeczeństwa, a to za sprawą głównie studentów, którzy włączą się w tę inicjatywę.

Kierownicy projektu: Luiza Jurgiel, Szymon Janiak

Osoby współpracujące: Luiza Jurgiel, Aleksandra Markiewicz, Adam Kruzel, Marta Dec, Chwalisława Waligóra, Ewelina Bukowska, Anna Gabryś, Justyna Ossowska, Monika Raszka, Ola Górka, Szymon Janiak, Anna Cieciorowska, Anna Gabryś, Dominika Kajrys,

Start: grudzień 2009

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: